6.03.2014 Kierowco, czy masz to w swoim assistance?

Na te elementy samochodowego ubezpieczenia assistance warto zwrócić uwagę, żeby na pewno otrzymać pomoc w przypadku tarapatów na drodze…

Pakiety assistance przeznaczone są dla właścicieli samochodów osobowych, ciężarowych do 3,5 tony, kamperów i przyczep kempingowych, a także przyczep do 750 kg oraz motocykli. Takie ubezpieczenie daje ich właścicielom możliwość skorzystania z pomocy technicznej w przypadku problemów z pojazdem. W powszechnej opinii panuje przekonanie, że na zakres usług pomocowych składają się zwłaszcza: holowanie, gdy niemożliwe okaże się kontynuowanie jazdy, uruchomienie auta zimą po wyczerpaniu akumulatora, pomoc w przypadku przegrzanego silnika czy zmiana koła. Elementów assistance jest jednak więcej.

- Założeniem ubezpieczenia assistance jest zapewnienie jak największego komfortu i bezpieczeństwa podróżowania w Polsce i za granicą. Aby tak się stało, kierowca musi mieć ciągły dostęp do centrum alarmowego, które w razie potrzeby zorganizuje mu pomoc. Często jednak zdarza się tak, że kierowca albo nie zdaje sobie sprawy, że może liczyć na wsparcie w jakiejś sytuacji lub nie jest świadomy, że jego ubezpieczenie czegoś nie obejmuje – tłumaczy Robert Tkaczyk z Gothaer TU S.A.

W pełnej orientacji kierowcom nie pomaga na pewno fakt, że zakres pomocy jest różny w zależności od towarzystwa, które sprzedało ubezpieczenie. Poniżej kilka przykładów niestandardowych elementów assistance, o których warto wiedzieć przed zakupem:

Dowóz paliwa

„Mam jeszcze trochę paliwa, zatankuję jutro” – wielu kierowców pokutuje za takie myślenie, bo jazda na oparach może skończyć się unieruchomieniem pojazdu. Wyjątkowo kłopotliwe może to być np. na autostradzie, pomiędzy jedną a drugą stacją benzynową. Tego typu stresująca sytuacja powoduje nie tylko przerwę w podróży, ale generuje też koszty (odholowanie pojazdu i nawet 300 zł mandatu). Niektóre pakiety assistance gwarantują kierowcom dostarczenie paliwa w maksymalnie 30 minut od zgłoszenia, co bez wątpienia jest dużą pomocą w takiej sytuacji.

Wyciąganie pojazdu z rowu

Standardowy zakres assistance zawiera wsparcie na wypadek wjechania w zaspę, utknięcia w błocie czy najechania na wysoką przeszkodę. Mniej powszechną usługą jest natomiast pomoc, gdy samochód ubezpieczonego kierowcy wjedzie do rowu. Podczas zakupu warto zapytać doradcy, czy w wybrany pakiet zawiera również taką możliwość.

Kierowca zastępczy za granicą

Do podstawowego zakresu assistance przeważnie nie zalicza się pomoc oferowana kierowcy i jego pasażerom w razie nagłego zachorowania za granicą. Taką ochronę można już jednak znaleźć na polskim rynku. Polega ona na pokryciu kosztów leczenia i hospitalizacji (np. do 5000 euro), a także na zorganizowaniu kierowcy zastępczego, który zajmie się prowadzeniem pojazdu z powrotem do Polski (bez limitu kilometrów).

Pomoc także pod domem

Bardzo ważne jest także sprawdzenie, jakie wykluczenia odpowiedzialności zawiera posiadany pakiet assistance. Szczególną uwagę trzeba zwrócić na to, czy pomoc na pewno obejmuje uruchomienie akumulatora bezpośrednio pod domem właściciela samochodu (tam najczęściej się to zdarza), w jakiej odległości od miejsca zamieszkania można liczyć na holowanie. Nieraz może to być nawet 700 km, co oznacza, że pomoc jest możliwa właściwie w całej Polsce.

Pomoc fachowca

Unieruchomienie pojazdu może mieć czasem bardzo prozaiczną przyczynę, np. zagubienie lub zatrzaśnięcie w aucie kluczyków czy pilota umożliwiającego start silnika. Elementem assistance jest niekiedy pomoc także w takich sytuacjach, polegająca np. na wezwaniu fachowca, który otworzy „zablokowany” przez nieuwagę samochód.