5.07.2011 Rynek ubezpieczeń: nie tylko cena polisy ma znaczenie

Jak podaje Gazeta Ubezpieczeniowa, uczciwość towarzystwa ubezpieczeń jest dla Polaków ważniejsza niż jego profesjonalizm, natomiast zakres ochrony polisy medycznej ma większe znaczenie od możliwości uzyskania ulgi podatkowej za zakup ubezpieczenia – takie wyniki przyniosły badania przeprowadzone przez wrocławski instytut badawczy MANDS.

Na pytanie o najważniejszą cechę firmy ubezpieczeniowej ankietowani najczęściej wskazywali uczciwość (53%). Inne istotne elementy dla respondentów to gwarancje bezpieczeństwa (13,4%), profesjonalizm (13,2 %), doświadczenie (10,8%), oraz szybkość działania (9,6%).

- Jak się okazuje, niekwestionowanym liderem rodzimego rynku ubezpieczeń jest PZU, które cieszy się zaufaniem aż 79,9 % przepytanych – mówi Mariusz Orczyk, dyrektor zarządzający w instytucie MANDS. – Konkurenci nie mogą tu liczyć na wiele, bo słupki sondażowe nie dają im więcej niż 4,2 %. – dodaje.

Autorzy badania zapytali również o stosunek Polaków do zakupu dodatkowego ubezpieczenia zdrowotnego. Niemal jedna trzecia ankietowanych (30%) zadeklarowała, że najchętniej kupiłby polisę, gdyby gwarantowała wysoką jakość usług medycznych i dostępność do prywatnej opieki medycznej (28,4%). Koszty odgrywają mniejszą rolę – tylko dla 17,8 % badanych cena miałaby znaczenie, a dla 13,4% istotna byłaby możliwość odliczenia składek od podatku.

Wśród kobiet i mężczyzn aspekty finansowe i zdrowotne mają różną wartość. Panie zwracają większą uwagę niż panowie na cenę ubezpieczenia (kobiety 20%, mężczyźni 15,5%) oraz jakość usług medycznych (kobiety 31,8%, mężczyźni 28,2%). Z kolei mężczyźni bardziej niż kobiety uzależniają decyzję o wykupieniu świadczeń od możliwości odpisania składek od podatku (mężczyźni 16,3%, kobiety 10,6%) oraz od dostępności do prywatnej opieki medycznej (mężczyźni 29,8%, kobiety 27,1%).

Badanie opinii zostało zrealizowane na ogólnopolskiej, reprezentatywnej próbie Polaków (500 wywiadów) 18 i 19 czerwca 2011 r. metodą CATI (wywiadów telefonicznych wspomaganych komputerowo).

Instytut MANDS jako niezależna jednostka badawcza działa na polskim rynku badań marketingowych i badań opinii od 2005 roku. Wcześniej, od 1998 r., firma funkcjonowała jako M & S Centrum Badań Jakościowych, świadcząc usługi z zakresu koordynacji oraz realizacji badań ilościowych i jakościowych dla największych polskich agencji badań marketingowych i społecznych.
Główna siedziba MANDS znajduje się we Wrocławiu.

(źródło: Gazeta Ubezpieczeniowa)